Salvati Delta

Articole

Biocombustibilii recunoscuti la nivelul UE

În cursa pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizarea biocarburanților este una dintre măsurile pe care Uniunea Europeană le-a agreat oficial.

 

Primele scheme ale Uniunii Europene privind durabilitatea biocarburanților au fost recunoscute, în a doua parte a lunii iulie, de Comisia Europeană. Această măsură vine în completarea obligațiilor asumate de UE, care și-a stabilit obiectivul de a realiza o cotă minimă de 10% de energii din surse regenerabile în sectorul transporturilor până în 2020.
Conform comunicatului transmis de reprezentanții CE în România, fiecare dintre cele 27 de state membre trebuie să verifice durabilitatea biocarburanților individual sau prin intermediul celor șapte scheme voluntare aprobate de oficialii europeni, respectiv: ISCC, Bonsucro EU, RTRS EU RED, RSB EU RED, 2BSvs, RSBA și Greenergy.


Poziția responsabililor europeni este favorabilă introducerii combustibililor bio, însă nu în detrimentul mediului. „Biocarburanții pot reprezenta un înlocuitor ecologic al combustibililor fosili. Totuși, trebuie să ne asigurăm că pădurile tropicale și turbăriile bogate în carbon nu vor fi transformate în plantații de palmieri pentru ulei sau în plantații de trestie de zahăr. Trebuie totodată să garantăm că, față de combustibilii fosili, biocarburanții utilizați în UE contribuie palpabil la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră", se arată în comunicatul Comisiei.
„Trebuie să ne asigurăm că întregul lanț al biocarburanților, de la producție la livrare, este durabil. Din acest motiv, am stabilit cele mai ridicate standarde de durabilitate din lume. Schemele recunoscute astăzi la nivelul UE sunt un bun exemplu al unui sistem transparent și fiabil care asigură respectarea acestor standarde ridicate", a afirmat la momentul aprobării Günther Oettinger, comisarul european pentru energie.

 

Reguli pentru finanțare

 

Biocarburanții utilizați în UE, fie produși la nivel local sau importați, trebuie să respecte criteriile de durabilitate, ca să beneficieze de finanțare publică sau pentru a contribui la realizarea obiectivelor naționale obligatorii pentru energia din surse regenerabile. Potrivit oficialilor europeni, aceste criterii sunt menite să împiedice schimbarea destinației zonelor cu stocuri mari de carbon și cu o biodiversitate bogată în scopul obținerii de materii prime pentru biocarburanți.
Astfel, biocarburanții proveniți din recolte cultivate pe un teren care fusese anterior pădure tropicală sau pășune naturală, cu un ecosistem unic, nu pot fi considerați durabili. Mai mult, normele impun ca emisiile de gaze cu efect de seră produse de-a lungul întregului lanț de producție trebuie să fie cu cel puțin 35% mai reduse decât în cazul combustibililor fosili. Oficialii europeni au avertizat asupra faptul că, în viitor, această ștachetă va fi din ce în ce mai ridicată. În plus, Comisia derulează în prezent discuții cu alte scheme voluntare pe tema modului în care acestea își pot îmbunătăți standardele pentru a respecta cerințele de durabilitate aplicabile biocarburanților.

 

Parte a strategiei pentru energie

 

Obiectivul stabilit de Uniunea Europeană este realizarea unei cote minime de 10% de energii din surse regenerabile în sectorul transporturilor, până în 2020. Această cotă poate fi atinsă prin folosirea biocarburanților numai dacă aceștia întrunesc o serie de criterii de durabilitate, printre care principalul este că nu pot fi obținuți în zone caracterizate de o mare biodiversitate, precum ariile protejate sau zonele în care se află depozitată o cantitate mare de carbon, precum pădurile sau turbăriile.
Conform reglementărilor UE, companiile pot opta să demonstreze conformitatea cu aceste cerințe în materie de durabilitate prin intermediul sistemelor naționale sau prin participarea la o schemă voluntară recunoscută de Comisie. După ce verifică temeinic dacă o schemă respectă cerințele în materie de durabilitate, conform prevederilor din Directiva privind energia din surse regenerabile, Comisia acordă o recunoaștere, a cărei valabilitate este de 5 ani. O astfel de schemă verifică unde și cum sunt produși biocarburanții. În final, dacă sunt respectate regulile schemei voluntare, aceasta poate emite un certificat pentru produsul respectiv.

 

Proveniența schemelor de biocombustibili

 

• ISCC (schemă din Germania, finanțată public, care vizează toate tipurile de biocarburanți)
• Bonsucro EU (inițiativă sub formă de masă rotundă pentru biocarburanți obținuți pe bază de trestie de zahăr, cu accent pe Brazilia)
• RTRS EU RED (inițiativă sub formă de masă rotundă pentru biocarburanți obținuți pe bază de soia, cu accent pe Argentina și Brazilia)
• RSB EU RED (inițiativă sub formă de masă rotundă care vizează toate tipurile de biocarburanți)
• 2BSvs (schemă a industriei franceze, care vizează toate tipurile de biocarburanți) RSBA (schemă industrială pentru Abengoa, care vizează lanțul lor de aprovizionare)
• Greenergy (schemă industrială pentru Greenergy, care vizează etanolul obținut din trestie de zahăr și provenind din Brazilia)

 

Nota: articol scris de Madalina Prundea si publicat in numarul 5/ Septembrie 2011 al revistei Comunitatii Durabile




login

Concursul comunitatii durabile



Cel mai durabil proiect

Toate episoadele


Revista comunitatii durabile

Revista comunitate durabila

Arhiva revista

Prezenti pe Social Media

Comunitate durabila pe Facebook Comunitate durabila pe Twitter