Salvati Delta

Info comunitate

2Celsius Network

Batalia aviatica pentru 2 dolari

 

 

Tarile care se opun taxarii emisiilor liniilor aeriene au amenintat ca vor denunta planul Uniunii Europene de a include aviatia in Schema Europeana de Comercializare a Carbonului (ETS).

 

Instanta care ar trebui sa solutioneze aceasta “cauza” este Organizatia Internationala a Aviatiei Civile (ICAO), un organ al Natiunilor Unite. Programul european de taxare a aviatiei a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2012.

 

Statele atat de revoltate de taxarea carbonului emis de motoarele jet-urilor operate de companiile lor sunt in numar de 26 si include SUA, China, India sau Rusia. Reprezentanti ai acestora se vor intalni spre sfarsitul lunii februarie la Moscova pentru a discuta strategia formala prin care sa blocheze planul european.

 

Europa accepta provocarea. Mai mult, Connie Hedegaard, comisarul European pentru schimbari climatice, e convinsa ca orice cale atac in dreptul international public va detensiona situatia deja foarte incordata.

 

“E un lucru scontat ca nu le place planul Europei. Dar la ce concluzie pot ei sa ajunga la ICAO? Va fi foarte interesant sa vedem si pasul acesta”, spune Hedegaard pentru Reuters.

 

La inceputul acestui an, ministry ai mediului din Brazilia, Africa de Sud, China si India au dat publicitatii un comunicat care condamna dur cuantumul taxelor impuse aviatiei international de catre UE. Aproape incredibil, ministrii pretindeau ca decizia unilaterala a Europei impieteaza asupra luptei intregii comunitati internationale pentru ca UE actioneaza “de una singura” in loc sa construiasca alaturi de toate statele membre ONU un acord multilateral.

 

Fara acord international, taxam emisiile aviatiei!


"Acesta nu este nici pe departe un argument valid”, spune Hedegaard. “Toata lumea stie ca Europa s-a luptat continuu pentru un sistem multilateral. Toata lumea stie ca celelate parti au blocat mereu initiativa.”

 

Taraganarea la infinit este metoda de lucru in sistemul onusian. Ultimele negocieri purtate la Durban in Africa de Sud privind reducerea emisiilor au fost amanate aproape sine die. Semnarea unui nou protocol care sa urmeze celui de la Kyoto nu mai are niciun termen limita.

 

Europa a lucrat mai bine de un deceniu la a gasi, prin ICAO, o solutie prin care sa reduca emisiile liniilor aeriene. Astfel, inca inainte de intalnirea partilor de la Cancun din 2010, UE a hotarat sa ia problema in propriile maini, iar emisiileaviatiei sa intre in ETS, schema europeana de comercializare a carbonului.

 

Miza monstruosului scandal international e de 2 dolari!

 

Poate ca multi credeau ca in acest lung si aparent complicat proces al taxarii emisiilor aviatiei e vorba de niste sume imense care se vor simti in credit cardul bietului calator cu avionul. Stim insa ca marile businessuri transnationale se comporta foarte ieftin.

 

Sub schema ETS, liniile aeriene vor fi taxate cu plata a 15% din carbonul pe care il emit.

 

Aceasta se traduce pe intelesul consumatorului astfel: calatorul cu avionul va trebui sa plateasca aproximativ 1,5 Euro (2 USD) in plus la costul unei calatorii de la Londra la New York sau 2 Euro in plus pentru o calatorie de la Frankfurt la Beijing.

 

Toate liniile aeriene non-europene care zboara catre UE si nu se supun ETS vor plati o amenda de 100 Euro pentru fiecare tona de carbon emisa. In cazul in care acestea persista in contraventie, UE ar putea interzice operatorul sa mai opereze zboruri pe teritoriul european.  Aceasta ultima prevedere a infuriat liniile aeriene din toata lumea.

 

China a cerut companiilor sale de zbor sa refuze plata oricarei taxe.  SUA, la randu-i, a amenintat Europa cu actiuni “nespecificate” daca vreo companie de zbor americana va fi fost taxata.

 

Vestea buna, atat de la Connie Hedegaard cat si de la comisarul UE al transporturilor, Siim Kallas, este ca nu vor da niciun pas inapoi din fata criticilor violente.

 

Chestiunea de principiu ce sta la fundamentul tensiunilor international e simplicissima, oricat de impotriva “pietei libere” s-ar situa. Emiti dioxid de carbon, platesti!

 

 

Raul Cazan






login

Concursul comunitatii durabile



Cel mai durabil proiect

Toate episoadele


Revista comunitatii durabile

Revista comunitate durabila

Arhiva revista

Prezenti pe Social Media

Comunitate durabila pe Facebook Comunitate durabila pe Twitter