Salvati Delta

Ce este dezvoltarea durabila

RECENZIA DURABILA. Lester Brown, Plan B 4.0

Se zice ca e cea mai documentata carte de dezvoltare durabila a globului sau, mai dramatic, de mobilizare generala pentru salvarea civilizatiei. Lester Brown a inceput cercetarea si documentarea problemelor globale inca din 1984, odata cu un compendiu numit “State of the World”. In anii 2000, autorul a inceput seria Planurilor B (ce se opresc la 4), o intreprindere care actualizeaza ciclic solutiile la criza globala in editie revizuita, apoi in editie revizuita si extinsa, iar, in final, intr-o editie revizuita substantial. Nestiutorilor le-ar parea o varianta amuzanta si usoara de a capitaliza tot mai mult de pe urma unui best-seller, insa e o opera magnifica, adaptata timpului, scrisa cu o rigoare si o disciplina iesite din comun de catre un om de o modestie si o vivacitate de-a dreptul socante.

In urma cu doi ani i-am urmarit prelegerile de la institutul pe care il conduce in Washington, D.C., iar ceea ce m-a impresionat nu era rigoarea, claritatea si simplitatea discursului, ci pantofii de alergare New Balance pe care ii poarta aproape tot timpul. Arata ca un professor de educatie fizica de la o scoala provincial. Brown e un pasionat de jogging si un promotor al bicicletei, iar acuratetea academica cu care isi scrie cartile are atat ceva din hotararea unui sportiv, dar si din profesiunea de credinta in a construi o lume mai curata.

In urma cu doi ani, Lester Brown si-a adus la zi seria de Planuri care ne vor mobiliza sa salvam civilizatia. „Plan B 4.0“ este o suma a tuturor sugestiilor pe care autorul le da liderilor lumii. Partea interesanta despre aceste serii ale lui Brown este ca ele pot fi citite gratis on-line, asadar pica si ideea de best-seller de pe copertile caruia autorul ar strange inca multi bani. Lester Brown a devenit celebru pentru unele opinii radicale. Insusi indemnul de salvare a civilizatiei parea prea extrem pentru pudibonzii politicii si ai marelui business. “Lumea a pus in miscare niste trenduri ale mediului care ameninta insasi civilizatia. Nu mai avem suficient timp.” A fost printre primii care s-a opus transformarii cerealelor in biocombustibili, iar azi observam cu stocurile de hrana se subtiaza tragic, iar acapararile de teren in lumea in curs de dezvoltare seamana colonialismul contemporan. Din doi in doi ani numaram tot mai multe state esuate, tari incapabile sa isi sustina minimul de servicii publice si securitatea oamenilor care ar trebui sa fie cetateni. Statele esuate sunt semnele clare ale caderii unei intregi civilizatii.

O suita de probleme nerezolvate creste in continuu; cresterea rapida a populatiei, insuficienta apei potabile, reducerea padurilor si a ecosistemelor naturale, transformarea pasunior in deserturi, toate apasa greu guvernele si le fac sa cedeze sub stresul imens. Modelul economic occidental trebuie sa se schimbe din cauza celor amintite mai sus, dar mai ales din motivul atragerii a inca 2 miliarde de oameni catre deliciile lumii capitalului si economiei de crestere bazate pe combustibili fosili. China si India vor consuma resurse halucinante pe care planeta nu le mai poate sustine. Lester Brown a patimit mult in periplurile sale asiatice unde contraargumentul indrituirii istorice a noilor puteri economice asiatice la dezvoltare industrial masiva si crestere economica i-a fost aruncat in fata cu racnete de violenta maoista.

“Natura este gardianul timpului, dar nu putem vedea orologiul. Trecem peste limitele impuse de mediul inconjurator si violam termenele impuse de natura.“ Riscurile nu mai tin de determinari istorice si nu mai sunt localizate, civilizatia umana poate sa e sfarseasca si noi sa fim ultimii idioti contribuitori la un dezastru planuit sistematic, avertizeaza autorul.

“Lumea noastra se schimba repede. […] cand „Plan B 2.0“ intra in tipar, datele legate de topirea ghetarilor erau ingrijoratoare. Acum ele sunt infricosatoare.” Dar, spuneam dintru inceput, Lester Brown nu e un oengist zgomotos, el ofera solutii pe sute de pagini structurate in mari capitole precum stabilizarea populatiei, regenerarea ecosistemelor, hranirea a 8 miliarde de locuitori ai planetei, redefinirea locuirii, re-energizarea din alte surse… E o opera care nu te pune pe ganduri ci care ofera cunoastere mobilizatoare – cititorul devine actorul interest si angajat al cartii; e o carte mare, dar si o lectura mare. La noi Planul B 4,0 a aparut tradusa la editura EXPERT in 2011.

Lester Brown a pus bazele, in 1974, unui institut consacrat studierii problemelor globale, World Watch Institute, care a devenit unul dintre centrele de monitorizare a acestor probleme, publicand sistematic studii asupra unor teme actuale, privind procesele de consum irational al resurselor si de deteriorare a factorilor de mediu.

Din anul 2000, Lester Brown a parasit Institutul World Watch (cu care a ramas insa in relatii de colaborare) si a creat un institut nou, Earth Policy Institute (Institutul pentru politica planetei).

Raul Cazan

login