Salvati Delta

Dezvoltare durabila

2Celsius.org

Transportul. Masinile care ne mananca viata

Transporturile sunt printre activitatile umane cu cel mai mare impact negativ asupra mediului. Acesta se manifesta in mai multe feluri:
-    poluare chimica;
-    poluare fonica;
-    consum energetic substantial, aproape exclusiv din surse neregenerabile, contribuind astfel la schimbarile climatice;
-    schimbarea folosintei unui numar mare de terenuri din regim natural in regim construit;
-    fragmentarea ecosistemelor naturale si reducerea gradului lor de „sanatate“;
-    sufocarea oraselor.
Problemele generate de transporturi difera foarte mult. Transporturile de marfa au loc, de obicei, pe distante lungi, dar implica un numar (relativ) mai mic de mijloace de transport, spre deosebire de transporturile de persoane care au o pondere mult mai mare pe drumuri scurte. Astfel, impactul de mediu cumulat al transporturilor pe distante scurte poate fi mult mai mare decat al celor pe distante lungi.
Cel mai „curat“ mod de transport pare a fi cel naval. Totusi, vapoarele folosesc unul dintre cei mai „murdari“ combustibili: pacura, cel mai mare poluant cu oxizi de sulf.
Transportul feroviar este „curat“ doar in cazul locomotivelor electrice: efectul asupra mediului este conditionat de sursa folosita pentru obtinerea curentului electric.
Transportul rutier si cel aerian concureaza pentru titlul de cel mai „murdar“ tip de transport, din cauza consumului ridicat de resurse si a emisiilor poluante, chimice si fonice.
In ultimele decenii, nevoia de transport, atat intraurban, cat si interurban a crescut exponential astfel incat numarul din ce in ce mai mare de mijloace de transport au sufocat la propriu orasele dezvoltate dupa modele traditionale. Daca la mijlocul secolului XX, in tarile dezvoltate autoturismul personal era prin excelenta o marca a bunastarii si a realizarii personale, astazi acesta tinde incet sa-si piarda din prestigiu, avand statutul de mijloc pentru satisfacerea nevoii de deplasare.
In interiorul oraselor, calatoriile cu autoturismele personale sunt dezavantajoase: timpul pierdut, poluarea chimica, fonica, spatiul ocupat, energia consumata si emisiile de gaze cu efect de sera raportate la numarul de calatori si kilometri parcursi sunt mult mai mari in cazul transportului individual decat in cazul transportului in comun.

Stiati ca...?
-    Sectorul transporturilor este responsabil de 24,1 % din emisiile globale de gaze cu efect de sera.
-    Peste 1000 de persoane, din care mai mult de 200 de nou-nascuti au murit intre 2004 si 2009 in Bucuresti din cauza efectelor poluarii aerului.
-    Desi principala sursa de poluare a Bucurestiului este traficul rutier, 60% din conducatorii auto circula singuri in masina.
-    In Europa se estimeaza ca expunerea la particule fine in suspensie (PM2,5) in aerul ambiental conduce anual la aproximativ 100 000 de morti si la pierderea a aroximativ 725 000 de ani de viata.
-    In majoritatea tarilor europene se incurajeaza transportul feroviar, in dauna celui rutier.
-    O calatorie cu avionul transatlantica genereaza o cantitate egala de emisii de gaze cu efect de sera ca si o masina condusa timp de un an.
-    Pentru producerea si aducerea la pompa a unui litru de benzina sau motorina, se mai consuma inca un litru. Astfel, consumul real al masinilor noastre ar trebui inmultit cu 2.
-    Acolo unde traficul este greoi, nivelul de poluare este de 2 – 3 ori mai mare in interiorul masinii decat in afara ei.

Nota: text publicat in MAI MULT CU MAI PUTIN. Ghidul unei comunitati durabile, Asociatia Salvati Dunarea si Delta, martie 2012.




login

Concursul comunitatii durabile



Cel mai durabil proiect

Toate episoadele


Revista comunitatii durabile

Revista comunitate durabila

Arhiva revista

Prezenti pe Social Media

Comunitate durabila pe Facebook Comunitate durabila pe Twitter