Salvati Delta

Dezvoltare durabila

RECENZIA DURABILA. Robert Hurst, Manifestul biciclistului

 


Robert Hurst, in „The Cyclist’s Manifesto” (Manifestul biciclistului) e preocupat de ineficienta automobilului, de randamentul lui fizic extrem de scazut. Nici corpul uman si nici motorul Otto sau Diesel nu transforma decat vreun sfert din inputul lor de combustibil-energie in miscare. Cu toate acestea, in ciuda motorului cu randament scazut binomul om-bicicleta este, de departe, campionul eficienței intre toate mijloacele de transport din ziua de azi.

Combustibilul folosit la condus provine din materii animale si vegetale, dar intr-o forma diferita fata de cele pe care le ingurgitam noi pentru a ne hrani. Energia petroliera este superconcentrata in comparație cu energia obținuta din rafinarea alimentelor in stomac. Ambele, insa, se masoara in aceleasi unitați. Dintr-un litru de benzina ies vreo 8.000 de kilocalorii. Ce distanța poate parcurge un om be bicicleta daca arde 8.000 de kilocalorii? Mult mai lunga decat un automobil, asta e sigur. Pana si marele salvator, Prius, ar consuma de 20 de ori mai multa energie decat un ciclist pentru a parcurge aceeasi distanța cu aceeasi viteza.

Marele esec energetic al automobilului este propria sa greutate. In fiecare dimineața cand soferul sare in masina ca sa mearga la lucru, automobilul lui drag nu trebuie sa il care doar pe el, pe sofer, ci toata masa sa de tabla, motor ori mobilier. Daca motorul masinii ar trebui sa il care doar pe sofer ar avea nevoie de energie infima, dar motorul trebuie sa care inca o tona in plus. Un procent infim din arderea benzinei e folosit sa il miste pe conducatorul auto, absoluta majoritate a kilocaloriilor e irosita pentru a misca o tona de automobil. Iar drumul petrolului, din deserturile bombardate preventiv ale Orientului si pana la arderea sa in ambuteiajele marilor orase, cu eliminarea de CO2, CO, Pb, SO2, NO2 ori zgomot, e lung si plin de peripetii.

E tot mai evident ca dependenta noastra nu este o dependenta de petrol ci de a conduce masini. Acelasi Hurst ne sugereaza sa conducem mai putin, dar totusi sa ne deplasam mai mult. „Calatoreste mai mult, calatoreste cat iti doreste inima. Dar fa aceste calatorii intr-un mod in care sa aduge viata existentei tale si nu sa te saraceasca de spiritul vital. Orice mod de transport ai alege, asigura-te ca te duce la destinatie in siguranta si in timp util, dar alege un mod de transport care te face mai puternic si mai fericit, care iti face sufletul sa rada si spiritul sa zboare. Daca poti gasi o cale prin care sa adaugi un strop de aventura navetei mundane de zi cu zi, iti sugerez sa o faci. Viata e prea scurta, dragi prieteni. (…) Daca credeti ca exist pentru a va spune sa incepeti sa mergeti pe biciclete din motive obiective si ecologice precum incertitudinea privind viitorul energetic al planetei ori perfectiunea sportului numit ciclism ori altceva, va inselati. Acest trend pozitiv, mersul pe bicicleta, nu va ucide monstrul energetic, dar va scutura lumea interioara a tuturor celor care se vor sui pe bicicleta pentru a se deplasa regulat pentru ca ei vor sofa mai putin, dar vor trai mai mult.”


Binomul om-bicicleta amplifica puterea motorului numit biciclist cu foi si pinioane ori cu roti bine umflate si ii adauga putin peste 15 kilograme, in medie.


Pietonul nu trebuie sa consume prea multa energie, dar el nu se bucura de avantajele mecanicii – nu are roti. Bietul pieton consuma aceeasi cantitate de energie precum biciclistul insa se misca cu o viteza de 5 ori mai mica.


Nimic, nici metroul, nici autobuzele ori troleibuzele prietenoase cu mediul, nici Priusul și nici pietonul nu se apropie macar de eficienta bicicletei. Cu toate acestea promovam galagios toate cele prime patru moduri de transport si trambițam importanța critica de a mari eficiența energetica. Este, asadar, complet inefficient sa laudam eficiența falselor alternative cand bicicleta e raspunsul.


Iar in ce priveste poluarea aerului, nu, niciodata un biciclist nu a transpirat monoxid de carbon si particule de metale grele.


Acestea spuse, Hurst isi incepe evanghelismul pro-doua roti. Cartea nu a fost tradusa in romaneste, din nefericire, dar se poate gasi pe amazon.com in varianta in engleza, paperback, dar si kindle.




login

Concursul comunitatii durabile



Cel mai durabil proiect

Toate episoadele


Revista comunitatii durabile

Revista comunitate durabila

Arhiva revista

Prezenti pe Social Media

Comunitate durabila pe Facebook Comunitate durabila pe Twitter