Salvati Delta

Resurse

Strategii pe achizitii verzi in statele membre U.E. (I)

 

ComunitateDurabila.ro analizeaza strategiile statelor membre ale Uniunii Europene in privinta achizitiilor publice ecologice (APE). Structura analizei e data de autoritatile competente din fiecare stat analizat, de planul national de actiune, de cadrul legislativ al fiecarei tari, de oportunitatea analizei de piata, dar si de tintele si criteriile impuse. In mare parte, toate strategiile statelor membre se bazeaza pe un toolkit comunitar (cu titlu de recomandare) elaborat pentru atingerea tintelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera la nivelul intregii Uniuni, dar si pentru economisirea resurselor. (Informatii in limba romana despre toolkit-ul european pe achizitii publice ecologice se gasesc in documentele atasate la acest articol)

 

AUSTRIA

 

Autoritati responsabile

 

Ministerul Mediului, Cancelaria Federala, Ministerul Finantelor

 

Plan National de Actiune

 

Austria a adoptat un plan national de actiune in iulie 2010 bazandu-se pe setul de criterii si recomandari al UE – Toolkit si criterii pentru faza pilot a APE (Achizitii Publice Ecologice) pentru cinci grupe de produse.

 

Informatii la  www.nachhaltigebeschaffung.at

 

Cadru legal

 

Actul Federal privind Achizitiile (FPA) este baza obligatory si imperativa pentru APE. In cazul in care printr-o achizitie se violeaza o lege de mediu , oferta trebuie eliminata din licitatie de catre autoritatea contractanta. In ceea ce priveste achizitiile de autovehicule (transpunerea Directivei 2009/33 CE) apar prevederi legale foarte puternice: consumul de energie, emisiile de CO2 si NO) – acestea sunt criterii imperative, in caz de nerespectare, ofertantul poate fi eliminat din licitatie.

 

Analiza de piata

 

Agentia Federala de Achizitii face analize de piata anual.

 

Tinte si criterii

 

Obligatia generala la nivel federal de a  achizitiona produse sustenabile folosind criteriile UE (pentru 10 grupe de produse si alte 6 aditionale pentru lucrari de constructie, amenajari interioare etc.).

 

Tinte cantitative la nivel federal se vor stabili incepand cu anul 2012.

 

Recomandari pentru administratiile publice locale la nivel regional si municipal sa adopte tinte similare. 

 

Bune practici:

-       orasul Viena: www.oekokauf.wien.at

-       “Eco Procurement Service Vorarlberg” – criterii regionale pentru 13 grupe de produse

 

BELGIA

 

Autoritati responsabile

 

Ministerul Mediului, Autoritati Regionale (Regiunea Valona, Regiunea Bruxelles Capitala, Regiunea Flamanda)

 

Plan National de Actiune

 

Adoptat in iulie 2009, PNA acopera Belgia la nivel federal: exista 4 circulare pe diferite tipuri de produse.

In Regiunea Flamanda exista de asemenea un plan de actiune pentru achizitii sustenabile, Bruxelles (regiunea) are de asemenea o circulara pe APE, iar Regiunea Valona a adoptat 3 circulare din 4 propuse.

 

Cadru legal

 

Acesta se restrange la circularele amintite mai sus.

 

Analiza de piata

 

Criteriile de mediu sunt destul de rigide in Belgia, studiile sau investigatiile de piata se fac la nivel regional.

 

Tinte si criterii

 

Tinta la nivel federal era de 50% APE pana in 2011, insa pentru moment nu exista statistici.

 

Tinta de APE la nivelul Regiunii Flamande este 100% pana in 2020.

 

Produse prioritare, listate in planul national de actiune sunt identificate atat in ce priveste riscul de mediu cat si riscul social. Ghiduri explicative sunt anexate pe produse si servicii din transport, hrana si catering, electricitate din surse alternative, lemn, constructii, produse toxice si produse “sensibile social”.

 

Produsele si serviciile cu criterii de mediu si sociale prioritare la nivel federal pot fi consultate la http://www.gidsvoorduurzameaankopen.be  

 

REPUBLICA CEHA

 

Autoritati responsabile

 

Ministerul Mediului si Ministerul Dezvoltarii Regionale

 

Plan National de Actiune

 

Ministerul Mediului a preparat (in loc de PNA), "Reguli pentru punerea in aplicare a
cerinţelor de mediu în domeniul achiziţiilor publice in administratia de stat ", care se bazează pe Toolkitu-ul Comisiei Europene. Reguli care în prezent fac obiectul achizitiilor de mobilier si echipamente IT de birou au fost aprobate de Guvern prin Decizia nr. 465/2010. Toolkits pentru alte grupuri de produse vor fi introduse ulterior.

 

Cadru legal

 

Hotărârea Guvernului nu este o parte a legislaţiei. Aceasta reprezintă o voinţă politică a membrilor guvernului. Prin urmare, aceste "reguli" menţionate mai sus nu sunt lege, ci angajament politic. Totuşi APE este "permis" de către Legea pentru achiziţii publice nr
137/2006. Exista dispozitii care pot fi aplicate achizitiilor verzi.

 

Analiza de piata

 

Studii de impact au fost facute in timpul redactarii „regulilor” si a Deciziei guvernamentale. A existat un dialog de aproape un an cu jucatori din industrie.

 

Tinte si criterii

 

Pana in 2014, un procent de 25% din serviciile publice si private ale statului trebuie sa fie “prietenoase cu mediul”. Toate organele centrale ale statului vor urma toolkits sau norme stabilite prin Decizia guvernului nr. 465/2010.

 

DANEMARCA

 

Autoritati responsabile

 

Ministerul pentru Mediul Inconjurator

SKI – National Peocurement Ltd. (similar cu regia autonoma, societate de stat)

Oficiul pentru Achizitii Publice in cadrul Agentiei Daneze pentru Achizitii Guvernamentale (sub tutela Ministerului de Finante)

 

Plan National de Actiune

 

Planul National din 1994 – unul dintre planurie nationale care anticipa politica europeana privind achizitiile publice.

Cele mai importante planuri de actoiune privind achizitiile verzi s-au elaborate in 2008-2009.

Planul National pentru Responsabilitate Sociala Corporativa – linii directoare privind CSR si evitarea green-washing.

 

Cadru legal

 

Cerintele de mediu pentru achizitiile publice sunt impwerativ obligatorii pentru toate institutiile guvernamentale central si implica 20 de grupe de produse.

 

Analiza de piata

 

Exista doua platforme principale pentru diseminare si training:

-       parteneriat pentru achizitii publice verzi (dedicat municipalitatilor);

-       panel de business pentru achizitii verzi care implica 13 organizatii atat publice cat si private.

 

Tinte si criterii

 

Danemarca a adoptat o tinta indicativa de 50% achizitii publice verzi pentru toata tara.

 

La nivel local, cum am amintit deja, exista un parteneriat voluntary pentru achizitii publice ecologice. Municipalitatile participante trebuie sa se puna de acord cu cerinte de mediu pentru diferite grupe de produse (pana in present, 13 grupe de produse, insa numarul creste).

 

Linii directoare pentru grupe de produse: http://www.miljoevejledninger.dk si www.gronindkobsportal.dk

 

ESTONIA

 

Autoritati responsabile

 

Ministerul Mediului, Ministerul Finantelor, Ministerul Economiei

 

Plan National de Actiune

 

Unicul plan de actiune s-a intitulat “Prioritatile Estoniei pentru Achizitii Publice Ecologice si Sustenabile 2007-2008”. A fost un esec partial si nu s-a reiinoit.

 

Cadru legal

 

Nu exista cadru legal imperativ pentru achizitii verzi, doar monitorizarea eventualelor achizitii verzi din institutiile guvernului central.

 

Analiza de piata

 

Nu exista analize de piata privind produsele si serviciile verzi.

 

Tinte si criterii

 

Pana in prezent, nu exista produse si servicii prioritare pentru achizitii publice verzi. O astfel de lista va fi realizata in 2012 de primaria orasului Tallin.

 

FINLANDA

 

Autoritati responsabile

 

Ministerul Mediului, Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Economiei

 

Plan National de Actiune

 

PNA a fost adoptat official prin Decizia privind Achizitiile Publice Sustenabile a Guvernului din 8 aprilie 2009.

 

Cadru legal

 

Orice organizatie publica trebuie sa aranjeze licitatiile astfel incat achizitiile sa aiba obligatoriu un caracter ecologic si transparent.

 

Analiza de piata

 

Nu exista analize de piata.

 

Tinte si criterii

 

Pana in 2010 toate organizatiile publice procurau in jur de 70% produse si servicii ecologice. Tinta este ca pana in 2015 aceste achizitii sa fie 100% ecologice.

 

Municipalitatileprocurau la nivelul anului 2010, 25% produse si servicii verzi, iar tinta pentru 2015 este de 50%.

 

Criteriile au fost dezvoltate pentru 20 de clase de produse si se innoiesc in continuu (detalii la http://www.hymonet.com/hymonet/).

 

Linii directoare si ghiduri APE se gasesc la www.ecolabel.fi

 

FRANTA

 

Autoritati responsabile

 

Ministerul Ecologiei, Dezvoltarii Durabile si Marii, Ministerul Economiei, Industriei si Muncii

 

Plan National de Actiune

 

Planul National de Actiune pentru APE a fost adoptat in martie 2007 si include 15 tinte specifice. Planul a fost refacut in 2010 si va suporta modificari in 2012 (detalii la http://www.ecoresponsabilite.ecologie.gouv.fr/IMG/PNAAPD.pdf).

 

Cadru legal

 

In celebra lege “verde” Grenelle 1, articolul 48 privind responsabilitatile administratiei pune in valoare obiective referitoare la: vehicule, comuncatii dematerializate si tehnologie, lemn gestionat sustenabil, hrana produsa sustenabil, dezvoltarea transportului (car sharing si transport public) si crearea unei amprente de carbon la constructia cladirilor.

 

Analiza de piata/ comunicare si training

 

Analize de piata la nivelul intregii tari, in sensul APE, nu exista. Cu toate acestea statu francez investeste in training privind achizitiile verzi prin insitutia sa numita IFORE (Institutul pentru Training de Mediu, in cadrul Ministerului Ecologiei si Dezvoltarii Durabile), dar si institutiile de training ale Ministerelor Economiei si Agentiei Nationale pentru Mediu si Energie. Incepand cu 2010, o circular a primului ministru a impus un anumit numar obligatoriu de ore de training pe dezvoltare durabila in institutiile statului. Totodata, ministerele sunt obligate sa informeze via intranet (sau retele interne de comunicare) toate institutiile din subordine in problem legate de achizitii publice verzi si dezvoltare durabila.

 

Tinte si criterii

 

Planul National pentru Achizitii Verzi (PNAAPD), adoptat in 2007, a desemnat obiective de achizitii durabile pentru 15 grupe de produse. Acest plan a fost completat de o circulara a premierului care impune in detaliu strategii si actiuni pentru 20 de grupe de bunuri si servicii, dintre care 13 au indicatori obligatorii.

 

Actiunile privind cele 20 de grupe de produse si servicii se refera la: computer, imprimante, hartie, , hrana, produse de birou, mobilier, servicii de curatenie, produse lemnoase, managementul deseurilor, spatii verzi, automobile, transport, iluminat, consum de energie, monitorizare a emisiilor de CO2, training, social procurement, responsabilitate sociala. In detaliu: http://www.minefi.gouv.fr/directions_services/daj/guide/gpem/table.html

 

GERMANIA

 

Autoritati responsabile

 

Ministerul Federal al Economiei si Tehnologiei (principalul minister in ceea ce priveste achizitiile publice);

Ministerul Federal pentru Mediu, Conservarea Naturii si Sigurantei Nucleare;

Agentia Federala de Mediu.

 

Plan National de Actiune

 

La nivel federal, Germenia are o singura strategie cu indicatori pe APE; IKEP este numele masurii care oblige institutiile federal sa achizitioneze numai produse si servicii eficiente energetic (masura a fost adoptata in august 2007)

 

Strategia Nationala Comuna privind Sustenabilitatea vizeaza institutiile de la toate nivelurile: federal, regional (Laender) si local. Propuneri privind o cooperare profunda in domeniul achizitiilor publice au fost adoptate in 2008. O “task force” in domeniul sustenabilitatii achizitiilor exista la nivel federal din 2010, iar de curand, Grupul de Lucru pentru implementarea aliantei pentru achizitii durabile functioneaza in cadrul Ministerului Economiei si Tehnologiei si coordoneaza strategii de achizitii verzi atat la nivel federal cat si de Land.

 

Cadru legal

 

Reglementarea Achizitiilor Publice la nivel federal (VgV) impune  din 2010 ca achizitorii publici sa ceara o analiza a life-cycle costing minimal pentru fiecare oferta.

 

Analiza de piata

 

Germania are piata cel mai bine dezvoltata in privinra ofertelor de produse si servicii verzi. Studii de piata la nivel federal nu exista, insa numeroase institutii de consultanta organizeaza traininguri pentru achizitori publici si factori de decizie de la nivelurile regionale si locale.

 

Tinte si criteria

 

Exista obligatia pentru toate autoritatile la nivel federal sa foloseasca life-cycle costing in procedurile de achizitii in ceea ce priveste eficienta energetica. Germania se afla intr-un continuu process de cooperare si schimb de bune practice in ce priveste APE intre guvernul federal si cele regionale (Laender).

 

Urmand Legea Impotriva Restrangerii Concurentei, aspect ecologice pot fi luate in considerare atunci cand se fac achizitii publice in cadrul procedurii de licitatie cu conditia sa se faca proba legaturii comanda-obiect, iar algoritmul life-cycle costing sa fie convingator. Legea, evident se aplica pe tot teritoriul Germaniei la orice nivel, insa responsabilitatea pentru stabilirea criteriilor revine autoritatilor decidente in functie de nivel (Land sau municipalitate), adica “achizitorului public”.

 

Un decret comun in privinta achizitionarii de produse din lemn (decret intermibnisterial, la nivel federal) impune ca orice obiect fabricat din lemn si achizitionat de o autoritate publica trebuie sa poarte dovada ca acel obiect a fost obtinut din activitati forestiere durabile.

 

Detalii privind diferite achizitii publice ecologice:

 

-       informatii privind achizitii de produse eficiente energetic: www.bmwi.de/go/energieeffiziente-beschaffung

-       ecoetichete: www.blauer-engel.de/

-       ghiduri/ linii directoare/ recomandari privind APE: www.umweltbundesamt.de/produkte/beschaffung/

 

GRECIA

 

Autoritati responsabile

 

Ministerul Mediului, Energiei si Schimbarilor Climatice trebuie sa fie institutia responsabila cu APE si cu realizarea planului national.

 

Plan National de Actiune

 

Nu exista, insa o comisie biministeriala (unul din ministere este, evident, ministerul mediului) il redacteaza.

 

Cadru legal

 

Nu exista nicio norma care sa reglementeze elemente de APE.

 

Analiza de piata

 

-

 

Tinte si criterii

 

Grecia nu a adoptat nicio tinta privind implementarea APE, promoveaza unele bune practici.

 

ITALIA

 

Autoritati responsabile

 

Ministerul Mediului, reprezentanti ai Ministerului Economiei si Finantelor, reprezentanti ai regiunilor si Agentia Nationala de Protectie a Mediului (ISPRA) si alte institutii publice. Reprezentanti ai acestora formeaza Comitetul APE, coordonat de Ministerul Mediului si responsabil cu gestionarea planului national de actiune pe APE.

 

Plan National de Actiune

 

Planul National de Actiune pentru Achizitii Sustenabile a fost adoptat prin decret guvernamental la 11 aprilie 2008.

 

Cadru legal

 

Nu exista norme imperative la nivel central. Cu toate acestea exista norme de monitorizare a achiztiilor publice trasate de ministerul mediului in cooperare cu Autoritatea Nationala pentru Vigilenta in Contractele Publice si Agentia Nationala pentru Protectia Mediului.

 

Analiza de piata

 

Exista o serie de analize de piata pentru intreprinderi care ofera servicii si produse verzi, insa numai la nivel regional/local.

 

Tinte si criterii

 

Cel putin 30% din produsele achizitionate de administratia publica trebuie sa respecte criteria ecologice, iar cel putin 30-40% trebuie sa aiba consum redus de energie.

 

Obiectivele si tintele au fost identificate in planul national de actiune in principal pe 11 tipuri de produse prioritare: mobilier, constructii, managementul deseurilor, servicii urbane, energie, electronice, textile, catering, transport s.a.

 

Criterii si indicatori pentru hartie au faost adoptate la nivel central in 2009, iar pentru textile, iluminat public, mobilier de birou, hrana si catering, si IT au fost adoptate la sfarsitul lui 2011.

 

Planul national de actiune poate fi consultat in detaliu la http://www.dsa.minambiente

 

Steagurile widget sunt creative commons si disponibile la findicons.com

 

 

 



Documente atasate

gpp_introduction_ro.pdf    buying_green_handbook_ro.pdf   



login

Concursul comunitatii durabile



Cel mai durabil proiect

Toate episoadele


Revista comunitatii durabile

Revista comunitate durabila

Arhiva revista

Prezenti pe Social Media

Comunitate durabila pe Facebook Comunitate durabila pe Twitter