Salvati Delta

Parteneri sociali

Cum au impus suedezii eco-eticheta in lume

Dezvoltate initial in anul 1992 de Confederatia suedeza a angajatilor profesionisti (TCO), eco-etichetele au devenit deschizatoare de drumuri la nivel mondial in procesul de atingere a obiectivelor Organizatiei Natiunilor Unite legate de productie si consum, stabilite in 2002 la Summitul mondial pentru dezvoltare durabila. Daca la sfarsitul anului 2007, acest insemn asociat unui sindicat „prietenos cu mediu" aparea la peste jumatate din monitoarele vandute in lume, la acea data s-a luat decizia sa isi extinda prezenta pe alte peste 7000 de produse.

 

Conform declaratiilor conducerii TCO, in cadrul confederatiei s-a creat o unitate de dezvoltare pentru a gestiona cresterea exponentiala a impactului etichetelor si pentru scopul unic de a negocia contracte concrete cu peste o suta de companii si intreprinderi pentru a se ocupa de „cele patru E-uri": ergonomie, ecologie, energie si emisii. Multe dintre companii sunt branduri bine cunoscute, precum Hewlett Packard, Fujitsu Siemens, Philips si Samsung.

 

Etichetele TCO sunt acum marci vizibile pe monitoare de computere, imprimante, taspaturi, casti si mobila de birou si demonstreaza faptul ca au fost produse prin respectarea si verificarea standardelor-cheie referitoare la folosirea materialelor chimice, eficienta energetica, expunerea la radiatii, sanatate si siguranta, precum si ergonomie.

 

Efectul bulgarelui de zapada

 

Reprezentantii Confederatiei Sindicale Internationale, o organizatie umbrela cu peste 168 de milioane de membri, au subliniat faptul ca eco-etichetele au devenit un element vital in promovarea evaluarilor la locul de munca (workplace assessments - eng.). Acest concept, extins la nivel mondial, inseamna semnarea unor acorduri intre angajatori si sindicate, prin care fiecare parte isi asuma atingerea unor scopuri sustenabile. In plus, s-a demonstrat ca aceste etichete sunt demne de incredere si pot economisi timp si bani pentru cei care iau decizii referitoare la utilaje sau metode mai bune de productie, indiferent de granite sau sectoare de activitate, in intreaga lume.

 

Mai mult, unitatea de dezvoltare TCO, cu filiale deschise in sase tari, pe trei continente, isi propune sa accelereze eforturile de promovare a etichetelor in sanul sindicatelor si lucratorilor. Explicatia este ca acestea creaza o legatura vitala intre produsele pe care angajatii ar trebui sa le cumpere la locul de munca si ceea ce cumpara din ce in ce mai mult pentru ei insisi si promoveaza in propria comunitate. Acest proces duce implicit la declansarea efectului de bulgare de zapada in sensul masurilor de mediu si dezvoltare durabila si ar putea fi aplicat cu succes si in Romania. De altfel, gradul de extindere a masurilor luate de guverne pentru dezvoltarea durabila si consumul responsabil este monitorizat tara cu tara de unitatea TCO.

 

Date cheie


• Titlu: Eco-eticheta, de la initiativa locala la initiativa globala
• Sector: sindicate
• Regiune: Suedia
• Domeniu prioritar: tehnologie, informare, standardizare
• Finantare: surse proprii
• Website: http://old.global-unions.org/pdf/ohsewpO_O2Ae.EN.pdf

 

Nota: articol scris de Madalina Prundea si publicat in numarul 1/ Ianuarie 2011 al revistei Comunitatii Durabile




login

Concursul comunitatii durabile



Cel mai durabil proiect

Toate episoadele


Revista comunitatii durabile

Revista comunitate durabila

Arhiva revista

Prezenti pe Social Media

Comunitate durabila pe Facebook Comunitate durabila pe Twitter